AYAH, IBU KATE AYAH BELI ROTI CANAI. MANA?

“AYAH, IBU KATE AYAH BELI ROTI CANAI, MANA?”

Terkebil-kebil si ayah. Nak layan atau tak kakak sulong ni, sebab si kecik nangis pulak. Meronta-ronta mintak dukung.

“Ayah.. mana dia roti canai. Ayah lupa ke?”

Ayah tepuk dahi tanda kesal kerana terlupa. Baru aje sampai rumah. Dah kena sergah. Ayah tetap mendukung si Adik yang nak bermanja.

“Allahuakbar, Kaklong.. Haah ayah lupa. Maaf ye. Nanti ayah belikan”

“Ala.. ayah ni. Asyik lupee aje. Semalam pun macam tu. Kalau sebelum-sebelum ni ayah tak pernah lupe pun”, menjawab kaklong, sebelum dia lari masuk bilik, dan hempas pintu.

Si ayah tarik nafas..dalam-dalam. Sabar! Geram dengan piil Kaklong yang memberontak aje sekarang ni.

Ayah lepas nafas perlahan-lahan. Tak nak si adik dalam dukungan terkejut.

Tak lama kemudian dengar tangisan Kak Long dari dalam bilik.

Ayah nak bangun, tapi berat pulak badan. Rupanya adik dah terlentok kat bahu. Lena.

Perlahan-lahan ayah bangun juga, ke bilik. Ayah letak adik atas katil dengan cermat, takut adik terjaga. Badan adik dedar. Macam nak demam.

Ayah duduk di sisi adik. Sambil membuka stokin kerja, ayah merenung adik yang dah nyenyak tidur tanpa sempat makan malam.

“Adik pula demam”.

Dah 2 minggu berturut-turut nih anaknya demam bergilir.

Minggu lepas kakak. Minggu ni adik pulak ke? Aduhai.. letih. Takkan Ayah nak ambil cuti lagi. Kalau ada ibu kan senang.. Ibu jaga sendiri anak-anak kat rumah. Makan pakai dan hantar-jemput pulang anak ke sekolah pun ibu buat.

Continue reading “AYAH, IBU KATE AYAH BELI ROTI CANAI. MANA?”