SALAH KE KALAU JADI MUDA?

NAK JADI LEBIH MUDA?

Bebaru ni sembang-sembang, terselit bab ramai orang nak jadi muda.. nak usaha untuk nampak lebih muda.

Ada yang membawang sambil berkata.. bahawa lumrah dan fitrah orang yang muda akan tua, dan yang dah tua akan mati. Jadi buat apa nak sibuk-sibuk buatkan diri nampak muda.. sedangkan hakikatnya dah pun tua.

(Muda pun boleh je meninggal dunia kannn.. saja mencelah bawang dalam hati).

 

SALAH KE JADI LEBIH MUDA?

Salah atau tidak tu bergantung kepada niat dan cara orang tu buat diri dia nampak muda, sedangkan hakikat sebenar dia sudah pun berusia.

 

Statement “salah” atau “tidak-salah” tu juga, berkait sangat jika dia niat untuk bantu badan dia nampak dan rasa lebih muda dengan cara yang selamat. Bukan memudaratkan badan dalam masa yang panjang.

 

Bila lebih muda, badan cergas dan pebih muda nak bergerak untuk membantu tubuh bekerja, yakni satu cara unggul untuk melakukan salah satu ibadah.

PENUAAN

Ageing atau dalam bahasa melayunya PENUAAN adalah proses lumrah hidup. Semua yang muda akan tua..
Semua yang hidup akan mati meninggalkan alam.

 

Tapi..

 

Kalau kita boleh usaha untuk jaga kualiti tubuh kita, melewatkan penuaan, apa salahnya.. itu juga satu usaha murni.. usaha untuk menghargai kurniaan Allah..

 

Kannnn…. Betul ke betul…?

 

Jom nanti baca entry macamana nak nampak dan rasa diri muda dari dalam tubuh, hingga nampak jelas dari fizikal luaran.

 

Alya Oh Alya

Semalam dalam kereta…

Mama terpaksa ajar Alya martial art.. haha so called martial art la kan..sbb mak ayah dia pun bab martial art ni tahu cincai2 aje.

Alya kena belajar at least sikit la.. Sebab Alya kata dia selalu kena pukul, tumbuk dan tendang oleh kawan-kawan kat sekolah.

Bila balik kerap kali bgtahu sakit bahagian perut. Bab kena ejek sampai nangis tu dah biasa tegal biasa si Alya.

Dulu memang Alya balik selalu report kat mama .. tapi bila dah selalu dia report.. memang mama papa kena bagitahu cikgu, dan dah pun bagitahu cikgu juga.

Tapi kami ibu bapa faham, perkara ni walau dah bagitahu cikgu, masih berlaku berulang-ulang. Cikgu nak fokus pada ramai pelajar.

Baru-baru ni mama pergi jumpa cikgu bertugas yang sedang mengajar.

Mama terpaksa ajak Cikgu Alya, Alya dan budak2 yang tumbuk perut Alya tu.

Mira dan sorang lagi cikgu akad depan cikgu yang tengah mengjar tu, tanya budak2 ni dan mereka mengaku.

Rupanya, budak-budak ni boleh ditegur. Maksudnya boleh dibentuk baik. Tapi mereka selalu ikut kawan untuk cederakan budak lain.
.
.
Mama memang boleh harap perkara ni tak berulang lagi.

Tapi, nak tak nak Mama kena jugak lah ajarkan.

Bukan lah pandai sangat bab seni pertahankan diri ni. Tapi pernah la belajar kat U dulu.

Jadi mama ajarlah sikit-sikit yang mama belajar.

Nanti kalau ada kesempatan, ada peluang, memang nak kena hantar jugak anak-anak attend martial art class.
.
Silat, taekwondo, semua tu untuk pertahankan diri.

Tapi boleh bantu kuatkan keyakinan diri.

Semoga Alya dapat belajar sikit2. Fan dapat praktikkan demi kebaikan.

Ameen.. in shaa Allah 😐

ASAL USUL KANSER

ASAL-USUL KANSER

 

Kalau selalu kita dok dengar perkataan KANSER, pernah tak kita terbayang dari mana datangnya ia? Apa asal usul kanser ni? Atau kalau kita dengar orang terkena kanser, dalam kepala kita tak fikir lain dah kecuali:

Kesian yang teramat pada pengidap kanser

Orang tu hayatnya tak panjang

Orang tu sebenarnya sakit tenat

Speechless (terdiam)

 

Kann? ….

 

PENGALAMAN

 

Macam tu lah Mira rasa waktu dapat tahu ayah sedara Mira yakni pakcik lah. Abang kepada ayah kandung Mira. Pakcik Mira kena kanser. Waktu Mira dapat tahu tu, orang lain dah ramai dah tahu. Mira tahu agak lewat, sebab Mira jarang-jarang jumpa dia. Mira tahu dia sakit-sakit. Tapi Mira tak tahu dia ada kanser. Yelah dulu mana nak ada whatsapp, telegram semua nih. Lambat sikit dapat tahu.

Bila waktu detik tahu berita tu, Mira tergamam. Tetiba rasa sebak. Terdiam dan tak tahu nak react macam mana. Dan… spontan Mira ternangis depan isteri (makcik Mira) dan anak-anak arwah.

Waktu tu, perasaan Mira sebak sangat. Baru Mira sedar, selama ni, arwah selalu batuk-batuk dan terpengsan, rupanya arwah dah sakit tenat. Lama juga Mira dengar dia selalu sakit. Kata orang kalau kanser ni, dah selalu sakit-sakit dah di tahap yang agak teruk. Semua tu mengimbas kembali saat Mira diberitahu berita tu, dan sebak tu masih ada hingga kini, waktu menulis ni.

 

ARWAH MENINGGAL DUNIA

 

Ya.. tak lama kemudian, memang arwah meninggal dunia. Meninggalkan seorang balu dan 4 orang anak. Syukur anak sulong mereka dah pun berkahwin dan mempunyai anak. Manakala yang lagi 3 anak perempuannya masih belum berumahtangga. Waktu tu lah. Sekarang dah kahwin.

 

Pakcik Mira yang baik hati dah meninggalkan kami, pulang ke alam barzakh. Sedihnya ahli keluarganya sehingga kini. Masih rindu tak terperi. Arwah pakcik ni memang waktu hidupnya adalah seorang yang sangat baik dan bertimbangrasa terhadap sesiapa pun. Dia ramah dan penyayang. Jadi, siapalah yang tak rindukan dia. Sedangkan kawan-kawan dan ahli keluarga yang jauh pun terkenang-kenang akan arwah. Inikan pulak ahli keluarga terdekat. Isterinya, anak-anaknya, cucu-cucunya. Lagilah terasa kehilangannya. Semoga Arwah dicucuri Rahmat oleh Allah s.w.t.

Continue reading “ASAL USUL KANSER”

DILEMA PENGIDAP KANSER – KISAH ANN

DILEMA PENGIDAP KANSER

KISAH ANN

 

Ann, (bukan nama sebenar), seorang wanita berusia 40 tahun yang disahkan menghidap penyakit kanser. Dia pada mulanya adalah seorang yang sangat aktif, dan menjaga kesihatannya selepas dia disahkan mempunyai tekanan darah tinggi yang merisaukan.

kanser

TEKANAN DARAH TINGGI

Sejak disahkan mempunyai tekanan darah tinggi, Ann, yang juga seorang wanita bekerjaya, dan juga ibu kepada 3 orang anak ini akan selalu menjaga berat badannya, dan sentiasa memastikan tekanan darahnya normal.

Ann sangat menjaga penampilannya. Dia bukanlah orang yang pemakan sangat hingga menjadi obesiti. Dia juga tidak merokok malah jauh sekali dia nak minum arak.

Cumanya Ann kadang-kadang terlewat makan, dan memilih untuk makan makanan segera sahaja. Terutamanya apabila dia sangat sibuk dengan urusan pejabat dan juga bisnes sampingannya iaitu dalam pengurusan salon rambut bersama-sama rakan niaganya. Jelas nampak, Ann memang sangat sibuk orangnya.

Pada suatu hari, Ann baru sahaja habis tempoh datang haid. Tapi Ann dapati masih ada darah pada seluar dalamnya. Ann anggap itu adalah darah haid yang belum keluar. Tapi dia agak pelik akan warna darah itu yang cerah seperti darah yang baru. Tak seperti pengalaman haid, apabila di akhir-akhir hari, darah haid mencoklat atau lebih gelap warnanya. Tapi, walaubagaimanapun, Ann tak kisah.

Darah itu hilang, tapi datang semula selepas Ann membuang air besar. Ohh..jadi Ann baru tahu, darah itu keluar dari bahagian dubur.

Nak diceritakan, Ann ni pernah mengalami masalah buasir 2 tahun dulu..tapi dah pun dirawat.

Jadi, Ann ingat kesan darah tu mungkin datang dari buasir. Lagipun kali ni tak sakit. Jadi Ann ingat ‘buasir’ yang dihadapinya kali ini tak lah serius sangat. Tak serius, sebab dia merasakan buasir yang dulu-dulu tu lebih teruk, kerana berdarah dan pedih.

 

SIBUK HINGGA TAK PEDULI SIMPTOM KANSER

Daripda masalah darah tadi, 2 minggu berlalu, Ann sangat sibuk persiapan Raya yang dah nak tiba. Jadi, Ann tangguh untuk pergi jumpa doktor. Sehinggalah, selepas 3 bulan, Ann merasa pelik. Setiap kali dia membuang air besar, akan ada darah. Semakin lama darah yang turun semakin banyak. Tapi dia tak sakit. Sedangkan kalau buasirnya yang dulu, dia tetap merasa juga sakit pedih walau sedikit.

Kali ni, darah yang turun berwarna seperti darah baru.

Ann mula rasa tak sedap hati, lalu terus pergi jumpa doktor. Sangkaannya bahawa sakitnya itu adalah buasir dan tak serius mana pun, ternyata MELESET.

Setelah melalui beberapa ujian, Ann disuspek menghidapi kanser kolon. Pembedahan segara diperlukan. Setelah selesai pembedahan, Doktor mengesahkan Ann telah pun menghidapi KANSER TAHAP 4 di mana sel-sel kanser telah merebak hampir keseluruh organ Gastro intestinal.

kanser
Elyana antara artis popular yang mengidapi Kanser tahap 4. Dia mengidap Kanser limfoma

Setelah beberapa kali sesi kemoterapi, badan Ann sangat lemah, sedangkan masih banyak lagi organ lain yang dah pun terkena kanser. Doktor mengatakan peluang Ann untuk hidup lebih lama amat tipis. Ann discaj, dihantar pulang ke rumah. Sebulan selepas itu, Ann meninggal dunia.

Tragik bukan? Ya, sangat tragik. Tapi itu lah yang berlaku pada Anna, dan ramai lagi pengidap kanser di Malaysia.

 

PERSOALANNYA ?

Bolehkah penyakit kanser ini dirawat sehingga pulih?

Jawapannya: Ya, boleh, dan dengan pelbagai teknologi perubatan terkini, dan pengambilan nutrisi tambahan, in shaa Allah BOLEH. Ikuti perkongsian seterusnya di entry NUTRISI YANG MEMBANTU MEREDAKAN KANSER

APOPTOSIS DAPAT MATIKAN SEL KANSER

BAGAIMANA APOPTOSIS DAPAT MEMATIKAN SEL KANSER

Proses Apoptosis
Apoptosis adalah satu cara yang betul sel mematikan dirinya sendiri.

Semalam Mira hadam yang ni sikit. Iaiatu macamana sel kanser boleh dimatikan dalam kaedah apoptosis. Dulu dah hadam apoptosis dan necrosis. Malam tadi ni hadam lagi sekali.

Apoptosis adalah proses dimana sel akan mematikan dirinya sendiri secara kaedah yang betul.

Sel kanser yang pada mulanya adalah sel rosak. Tidak mahu mati (necrosis) dan hidup dengan cara tidak betul.

Dah tu pulak tak nak mati, sebaliknya dia meradang, dan menjangkiti sel-sel sihat disekelilingnya. Jadi sel kanser bertambah dengan cepat.

Begitulah permulaan sel Kanser.

Sebaliknya, ada kajian, apabila diberikan resveratrol, sel-sel kanser mematikan dirinya sendiri secara apoptosis.

Sebab tu kena makan Vivix. Vivix ada resveratrol yang memaksa sel-sel kanser ni mati secara kaedah yang betul.

Jadi sel-sel yang baik, kekal. Dan jiran tetangga sel yang dok di sekeliling juga maintain sihat.

Manakala sel-sel sihat yang baru pula akan dibuat semula, menggantikan sel yang dah mati.

Vivix bukan sahaja ada resevaretol tapi ada banyak polifenol lain di dalam nya yang membuatkan dia menjadi 1 bahan antioksidan yang sangat kuat.

Orang yang ada kanser mesti mematuhi rawatan doktor.

Kalau perlu kemoterapi.. maka mesti kena follow.

Tapi, perlu topup semula nutrisi yang bantu pemulihan sel-sel secara baik, adil dan saksama.

Barulah kita adil kepada tubuh kita sendiri.

Ye dok?😊

Selamat Pagi Isnin.

bagaimana Kanser Bermula

apoptosis

necrosis

pengedar Shaklee Klang

pengedar Shaklee Sijangkang

pengedar Shaklee Telok Panglima Garang

pengedar Shaklee Banting

JAHIT TUDUNG SARUNG BER-AWNING

Mira cuba-cuba JAHIT TUDUNG SARUNG BER-AWNING

Mencabar jugak buat tudung berawning ye.. bahagian awning tudung tu, asyik lari-lari. Dah tetas.. silap bubuh awningnya terbalik pulak dah.. tetas semula bahagian awning tudung (kesan effect akibat dari malas bubuh jarum peniti..berlagak pandai kunun😝)

1st attempt ni.. buat jugak walau tak reti buat tudung awning. Dengan takde pola bagai. Main taram aje. Buat awningnya dulu lepastu baru cantum  tudung dengan kain. Tengok tudung2 sarung tu. Sambil imagine dalam kepala sambil jahit… Zressss siap.. kehkeh.

Jahit tepi pun tak.. hanya jahit zigzaq supaya tak berbulu.. haha.. punyalah malaih nak jahit tepi. Harapnya ini bukan lah tudung pakai buang..🤣

Bukan takdak mesin jahit tepi, tapi serious malaih nak pasang.. sejak pindah sini, memang dok dlm kotak lagi..

Ni kalau tukang2 jahit tengok tudung ni, agaknya muntah deme.

Jangan muntah kat blog Mira ye..

Pandangan sisi jahit tundung awning
Pandangan sisi awning

Kalau muntah-muntah disebab preggy, meh beli set hamil Shaklee dengan Mira.

In shaa Allah consultation percuma setelah jadi customer Mira tau.

Kalau kome tak preggy, kot angin2 biasa.. Meh roger Mira jugak, kome boleh ber-alfalfa Shaklee dengan peppermint Shaklee ..hehe

Gurau-gurau aje tau..😊

Untuk sebarang pertanyaan berkenaan vitamin Shaklee.. boleh terus wasap Mira www.wasap.my/60192821775.

Atau boleh follow Mira.

FB: Mira Hamzah

FB Page: Pengedar Vivix & Produk Shaklee Klang

BAGAIMANA MENGATASI BUASIR?

BUASIR YANG SEDIKIT, TAPI AMAT MENYAKITKAN

Buasir atau dalam bahasa Inggeris nya iaitu Hemorrhoids (sebutan: hem-uh-roids) bukan perkara asing bagi rakyat Malaysia. Berapa ramai golongan wanita dan lelaki di Malaysia yang pernah terkena buasir.

buasir dan penawarnya
Jom tahu kat mana peringkat buasir seseorang tu.

APA ITU BUASIR?

Buasir adalah bengkak di bahagian salur darah utama di bahagian anus atau dubur (buasir luar). Juga terjadi buasir di bahagian dalam dinding rektum (buasir dalam).

Buasir ni sebenarnya boleh terjadi kepada sesiapa pun baik lelaki atau wanita, muda atau tua bahkan kanak-kanak juga boleh terdedah kepada buasir.

 

SIMPTOM BUASIR

  • Gatal-gatal di bahagian luar anus
  • Satu ‘clot’ atau ‘lump’ atau isi yang terjulur keluar dari anus.
  • Sakit semasa ingin membuang najis
  • Pendarahan sedikit, (atau banyak) dan sangat pedih semasa membuang najis

 

Buasir luar

Buasir jenis ini terjadi di bahagian luar anus. Boleh jadi hanya luka, atau berdarah sedikit, atau jika lebih teruk, 1 clot atau lebih boleh terjulur keluar hingga membuatkan seseorang itu sukar untuk duduk, berdiri dengan selesa. Adakalanya sangat menyakitkan.

 

Buasir dalam

Ini terjadi apabila ada salur darah yang membengkak sehingga menghalang saluran rectum. Seseorang itu sangat sakit apabila cuba untuk membuang, kerana saluran najis telah tersumbat, tetapi disebabkan tekanan saluran najis, najis tetap keluar dan menyebabkan salur darah yang membengkak tu terluka atau pecah hingga berdarah.

 

PUNCA BUASIR

  • Meneran dengan sangat kuat, hingga tekanan meneran itu menyebabkan otot dalaman anus terkeluar dari anus (sphincter)
  • Keadaan kerja yang selalu duduk sahaja, jarang membuat senaman.
  • Duduk dalam keadaan mencangkung terlalu lama apabila membuang.
  • Sembelit
  • Meneran semasa bersalin normal
  • Sering angkat berat melebihi kapasiti badan boleh angkat
  • Melakukan ‘liwat’ (seks dubur)
  • Kurang minum air dan makan sayur-sayuran atau makanan berserat tinggi.

 

BILA PERLU JUMPA DOKTOR ?

Sebaik mungkin, jumpalah dengan doktor seawal simptom terjadi, seperti waktu mula rasa gatal-gatal pada anus.

Jangan tunggu lebih lama, kerana takut di bahagian anus tu dapat infection pula. Itu akan jadi keadaan lebih teruk. Sakit pula akan bertambah.

 

MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MERAWAT

  • Seeloknya makan makanan yang tinggi sayur-sayuran hijau, dan berserat.
  • Minum air dengan banyak, supaya membantu pelawasan dan mencegah jangkitan virus, bacteria dan kulat.
  • Makan kapsul OmegaGuard, kerana ianya ada unsur antioksida yang sangat kuat dan mampu meredakan bengkak.
  • Makan makanan atau suplimen yang tinggi magnesium dan letchitin untuk membantu pelawasan dan mengelakkan sembelit, seperti Ostematrix dan Soy Letchitin.
Ostematrix, Vitamin C dan B-Complex sangat membantu untuk masalah Buasir dan Sembelit
Boleh hubungi Mira untuk dapatkan Set Berpantang Shaklee ni.
Omega Guard Shaklee Penawar Buasir
Mira tambah OmegaGuard dalam Set Berpantang sebab OmegaGuard sangat baik untuk legakan bengkak Buasir dan dalam masa yang sama sebagai antioksidan
  • Makan suplimen Vit C supaya dapat membantu memulihkan luka dengan cepat dan mengelakkan jangkitan virus
  • Makan garlic Complex Shaklee untuk memastikan tiada jangkitan kulat atau bakteria.
  • Ambil B-Complex kerana b-complex turut sama membantu mengurangkan rasa sakit, memperbaiki tahap metabolisme dalam badan supaya lebih mudah tubuh badan dan sistem dalam badan bekerja.
  • Minum air ESP supaya bekalan protein yang lengkap akan berterusan. Ini penting supaya tubuh badan kita dapat membina sel-sel baru yang lebih sihat.
  • Elakkan hubungan sex secara liwat. Selain berdosa (dalam agama Islam), ianya juga kotor dan boleh mengundang penyakit-penyakit kelamin yang lain.

 

HUBUNGI:

Hubungi Mira di no whatsapp 019-2821775 untuk dapatkan khidmat nasihat berkenaan buasir.

Ketahui lebih lanjut pengalaman buasir ketika tempoh berpantang, dalam entry BUASIR SELEPAS BERSALIN

BUASIR SELEPAS BERSALIN

BUASIR SELEPAS BERSALIN

Pengalaman bersalin Mira.. pernah ada masalah buasir. Buasir selepas bersalin yang Mira alami ni perit sangat. Ni tahap buasir yang dah terkeluar. Memang satu masalah. Bukan aje masalah nak duduk, berjalan, bangun, mula nak duduk, atau kalau duduk lepas tu nak baring. Nak mengesot-ngesot atas tilam pun sakit.

 

BUASIR
Buasir ada banyak peringkat keterukan. Kalau Mira yang selalunya isi dah terkeluar dan berdarah, mungkin adalah Buasir tahap 4.

Tambahan lagi pulak, waktu dalam pantang tu, masalah benang jahitan yang tak kemas dijahit, mencucuk-cucuk pulak di kawasan luka episiotomi (selepas ni disebut ‘epi’).. menyebabkan tak selesa pada mulanya.. hingga bengkak dan infection.

 

Sengsaranya. Buasir di ‘belakang’. Yang luka ‘depan’ pula terkena infection.

 

Waktu belum baik luka epi.. Mira terpaksa jalan terjepit-jepit. Sebab kalau tak buat macam tu, jahitan yang tajam mencucuk tu akan buatkan pergerakan semakin sakit. Duduk pun menyenget-nyenget. Nak baring pun perlu berhati-hati.

 

Kadang bila dah duduk atas tilam, nak lah ambil bantal ke atau nak mengangkat baby, jadi kenalah gerak kesot-kesot sikit. Tu pun terasa sangat pedih.

 

Waktu tu, usia berpantang Mira dah 25 hari, hampir sebulan berlalu. Tapi disebabkan luka epi yang belum baik, dan buasir yang semakin teruk. Semakin hari Mira semakin susah nak bergerak.

 

Mama Mira yang risau tengok anaknya yang dalam pantang belum berjalan elok, makin risau. Jadi dia ajak Mira ke klinik. Satu demi satu klinik Mama bawak Mira pergi.. hanya ubat sapu dan antibiotik dan ubat makan yg doktor beri.

 

30 HARI BERPANTANG, MASIH SAKIT

Akhirnya sewaktu cukup usia anak 30 hari.. Mira pergi juga ke sebuah hospital bersalin swasta ni.

 

Doktor tu, dia buka jahitan hidup-hidup. Katanya jahitan tu dah tak bermakna. Sebab luka tak bercantum baik. Jadi, hidup-hidup jugak lah kena cuci kat situ. Lepas tu ditekan2 supaya abcess (nanah) yang ada kat kawasan tu dapat dikeluarkan semuanya.

 

Allahu akbar. Sakitnya, ngilunya rasa macam daging dihiris hidup-hidup (tanpa bius). Bila tanya doktor, doktor buat apa, sebab sakit sangat. Doktor tak nak beritahu. Di akhir rawatan, baru dia explain, doktor tu sebenarnya tak nak Mira gerun. Hanya diulang-ulang suruh bersabar dengan suara yang lembut.

 

Selepas hari dressing di hospital yang sama.. Alhamdulillah.. masuk hari ke-3, sakit dah berkurang, dan dalam masa 5 hari luka pun semakin sembuh.

 

Tapi Mama tengok, jalan Mira belum lagi elok, nampak makin susah nak bangun, duduk dan meletak posisi untuk baring.

 

Mama kata, kalau orang lain, 36 hari dah sembuh. Dah berjalan elok. Ini Mira ni, tinggal lagi beberapa hari nak siap tempoh berpantang, belum lagi baik lukanya.. belum boleh jalan elok, duduk elok-elok. Duduk pun menyenget-nyenget sampai sakit pinggang.

 

Allahu..

Perit..

 

BUASIR SEMAKIN TERUK

jangan kata makin baik, sebenarnya buasir Mira semakin hari semakin teruk. Isi yang terkeluar tak dapat lagi dimasukkan dan semakin membesar. Dan setiap kali bila disapu ubat, mesti ada darah. Mira pulak asyik tahan nak membuang. Kalau rasa nak membuang ditahan-tahan, sampai hilang rasa nak membuang. Lama-lama perut rasa sebu dan berangin. Sakit habis pinggang-pinggang sampai ke tulang belikat dan tulang selangka (tulang bahu) tersa bisa-bisa dan sakit.

 

Bila basuh bahagian bawah, nampak darah. Bila cuci luka buasir memang berdarah-darah aje. Peritnya hanya Allah yang tahu.

 

Tak selesanya bila bangun berdiri, berjalan dan nak duduk.. hanya Allah yang tahu..

 

Betapa ujian yang Allah uji ni nampak sekecil ni, tapi.. dugaannya terasa sangat? Makin perit bila setiap kali terasa nak membuang. Satu perasaan takut dan risau, fobia yang sukar untuk Mira ceritakan.

 

HABIS BERPANTANG, SEMBELIT DATANG

Akhirnya waktu Mira dah balik ke Selangor, terpaksa buat suntikan steroid dan turut juga makan ubat yang diberikan serta kerap masukkan ubat sapu.

Selesai tempoh pantang, masalah sembelit pula. Lepas satu, demi satu ujian Allah bagi.

Semua ni terjadi, bila Mira kerap tahan-tahan bila rasa nak membuang tu. Mira takut nak membuang. Lama-lama susah nak membuang. Sembelit dan badan sakit-sakit pula.

Selalu terpaksa beli ubat lembutkan najis untuk memudahkan pembuangan, tapi boleh dikatakan ubat tu dah tak berkesan lagi..

Walaupun kalau makan ubat tu boleh membuang, tapi fobia nak membuang. Sakit. Dan setiap kali membuang isi buasir akan terkeluar dan berdarah. Sangat menyakitkan. Ubat sapu dan makan Mira teruskan. Cuma tak lagi cucuk steroid.. begitu lah berulang-ulang setiap hari.

 

Percayalah setiap kali Mira membuang, akan lalui perkara yang sama. Sampaikan Mira dah rasa biasa tegal biasa. Duduk sakit-sakit pun biasakan jugak. Mira harap sangat agar masalah buasir ni Allah sembuhkan.

 

“ALLAH MAHA PENYAYANG”

 

Mira hamil lagi ketika anak belum pun menginjak usia 6 bulan.

Ubat lembutkan najis memang selalu standby di rumah. Sebab nak elakkan buasir datang semula..

 

Dan.. hingga tiba waktunya.. Mira diarahkan akur dengan keputusan pihak hospital yang menentukan Mira mesti bersalin planned caesarean. Walaupun risau dan sedih, yelah mestilah nak normal. Tapi bila difikirkan balik, Allah dah tetapkan mungkin untuk elakkan Mira meneran dan masalah buasir semakin teruk.

Bila bersalin czer, semestinya masalah buasir tak berulang semula, kalau ada pun sikit-sikit sahaja. Itulah anggapan Mira yang akhirnya meleset.

 

BUASIR DAN SEMBELIT BERGANDA-GANDA

Mira ada masalah lain sebelum dan semasa melahirkan, jadi Mira melahirkan secara full body bius. Setelah 2 hari bersalin, Mira selalu disuntik dengan morphine pada saluran jarum yang sengaja pihak hospital sambungkankan di bahagian dada.

BUASIR
Ini lah yang pihak hospital lekat kat dada Mira untuk masukkan ubat tahan sakit jenis ‘morphine’

Bermula dari situ, rupa-rupanya menggandakan masalah membuang angin (kentut), dan masalah tidak membuang adalah berpunca dari sembelit Mira, dan morfin yang menyebabkan pergerakan usus jadi lebih lambat. Scale sakit adalah 7 hingga 9. Bila di x-ray, rupa-rupanya pergerakan usus sangat perlahan dari sepatutnya. Dan segala tinja tersangkut di sepanjang usus besar. Memang sakit sangat jadinya. Cuba untuk ‘pass-gas’ (kentut) tapi tak berjaya. Sakit seluruh bahagian badan dan dada.

 

Minum air seteguk rasa seperti sakit perut hingga sekeliling pinggang dan juga dada.

 

Selepas dapat rawatan, Mira dapat membuang. Masalahnya buasir jadi semakin teruk.

 

Lebih teruk dari dulu-dulu.

 

Alhamdulillah.. Mira cuba contact upline dan group upline, serta baca juga blog-blog di google, dan Mira, dapati, Shaklee ada penawar bagi penyakit buasir.

Ostematrix, Vitamin C dan B-Complex sangat membantu untuk masalah Buasir dan Sembelit
Boleh hubungi Mira di 019-2821775 untuk dapatkan Set Berpantang Shaklee ni.

Terus beli online Set Buasir.. iaitu Omega Guard, Ostematrix. Manakala Vitamin C dan B-Complex dah pun ada.. sebab sebelum tu Mira dah beli sikit demi sikit set berpantang Shaklee.

 

 

 

 

Omega Guard Shaklee Penawar Buasir
Mira tambah OmegaGuard dalam Set Berpantang. OmegaGuard Shaklee adalah bergred pharmaseutikal, sangat berkesan dalam jangka masa singkat, dan sangat baik untuk legakan bengkak Buasir dan dalam masa yang sama sebagai antioksidan

Barang Shaklee dapat keesokkan harinya. Allah memudahkan urusan, cepat pula barang order sampai ke rumah.

 

Mira makan ikut aturan yang dicadangkan oleh pakar nutrisi dan teruskan makan set berpantang seperti biasa.

 

ALLAH DENGAR DOA HAMBA-NYA

Alhamdulillah.. dalam 2 hari sahaja Mira consume set berpantang Shaklee dan add on Ostematrix dan OmegaGuard, bengkak buasir Mira berkurang banyak sangat.

Terkejut juga bila suami tegur, “Eh, laju berjalan?” Sebab Mira hampir terlupa akan sakit-sakit sebelum tu, yang jika tidak semasa nak bangun dan duduk mesti berhati2 sebab sakit. Terlupa terus dan duduk serta berdiri macam biasa.

 

Baru lah Mira tahu, buasir Mira makin mengecut. Mira fikir semula apa yang Mira makan?

 

Disebabkan menyusu, Mira dah tak makan ubat tahan sakit yang diberikan doktor.

 

Dan dalam masa yang sama, Mira tetap sapu krim dibahagian buasir, dan turut makan suplimen Shaklee Set Buasir demgan konsisten seperti yang diberitahu.

 

Bab nak membuang tu (sembelit) memang tak de masalah pulak. dah ok. Senang aje, dan takde lagi luka-luka berdarah. Alhamdulillah. lega sangat.

Satu perasaan yang sangat Mira tak boleh nak gambarkan waktu tu adalah apabila Mira selalu rasa ‘down’, menyusahkan suami, dan keluarga mentua. Dan disebabkan dulu selalu sakit dan sukar nak bergerak, Mira tak dapat juga nak menjaga bayi dan melayan anak-anak lain dengan baik.

 

Tapi, bila dan sembuh sikit demi sikit dari masalah BUASIR dan SEMBELIT. Perut pun rasa lebih selesa dan ringan badan. Rasa seperti dunia baru. Segala sakit-sakit badan, sengal-sengal dan bisa juga hilang sekelip mata. Allahu. Memang Allah sayangkan kita. Kita aje yang selalu tak ingat Allah ketika kita sihat. hanya ingati Allah ketika kita ditimpa musibah.

 

Mira berterima kasih, kerana Allah permudahkan Mira mencari ikhtiar bagi masalah buasir yang bertahun-tahun Mira deritai.

Kawan-kawan yang sudi baca entry Mira ni, jika ada masalah Buasir dan Sembelit, boleh dan Mira sangat-sangat suggest ikhtiarlah dengan Set Buasir dan Sembelit Shaklee. In shaa Allah, tak sengsara lagi hidup.

Jom baca info berkenaan buasir dalam entry BAGAIMANA MENGATASI MASALAH BUASIR.

KELEBIHAN AHLI SHAKLEE

Kelebihan Ahli Shaklee

KELEBIHAN AHLI SHAKLEE

 

Banyak Kelebihan Menjadi Ahli Shaklee ni. Antaranya mestilah harga produk boleh jimat. Ramai yang nak jimat bila beli produk, kan? Jadi, kalau nak jimat yang berganda, mesti tahu Kelebihan jadi Ahli Shaklee.

Kelebihan Menjadi Ahli Shaklee
Kelebihan Menjadi Ahli Shaklee

 

Kelebihan menjadi Ahli Shaklee sangat banyak

Tahun 2018 ni tahun yang best kepada pengguna Shaklee dan mereka yang nak Jadi Ahli Shaklee. Semuani sebab ramai yang dah tahu Kelebihan jadi Ahli Shaklee.

Mulai 1 Jun 2018, fasa Malaysia Baru, Kebaikan jadi Ahli Shaklee ni, salah satunya produknya dah tak lagi dikenakan GST. Kalau dulu harganya termasuk GST. Tapi sekarang GST tu dah dimansuhkan. Jadi harga sesuatu produk tu jadi jauh lebih murah lah!

Best kan!

 

  • Puas Hati dengan Produk Shaklee

Semua yang dah pernah menggunakan produk Shaklee sangat BERPUAS HATI dengan keberkesanan produk, keselamatan produk dan kelestarian produk Shaklee ni.

 

  • Beli Produk Shaklee Tanpa Ragu Dan Was-Was

Kita ni kadang-kadang was-was nak beli apa-apa produk kesihatan. Terutamanya yang melibatkan produk yang masuk dalam perut, kena makan.

Sebab tu kita sangat-sangat risau kalau produk tu tak selamat.

Berbeza dengan Shaklee, kita tak perlu ragu-ragu lagi, sebab Shaklee sendiri dah manjamin KESELAMATAN PRODUK. Bahkan, waktu kajian pemakanan jangka masa panjang produk ini dijalankan, kesemua staff makmal shaklee, warga R&D Shaklee sangat bersetuju dan menggalakkan syarikat tersohor Shaklee untuk meneruskan kajian tersebut.

Ini staf Shaklee tersebut makan produk Shaklee bertahun-tahun lamanya. Mereka juga dah dapat keberkesanan dan kualiti kesihatan mereka pun bertambah baik. Mereka adalah testimoni asal produk-produk Shaklee.

Jadi, mereka semua sangat-sangat YAKIN DENGAN KESELAMATAN DAN KEBERKESANAN PRODUK SHAKLEE.

Kelebihan Ahli Shaklee
Produk dan Servis, serta Sistem Perniagaan dalam Shaklee, sangat SELAMAT dan MEYAKINKAN

 

Produk Shaklee tak perlu diragui tentang kebersihan dan halal. Semua produk Shaklee dijamin SELAMAT oleh Kemeterian Kesihatan Malaysia dan HALAL oleh pihak JAKIM.

 

  • Pengalaman Terbaik Menggunakan Shaklee

Seperti yang Mira sebut, Shaklee bukan sahaja ada produk yang sangat mementingkan kualiti, keselamatan, malah BERKESAN bila setiap kali kita menggunakan produk Shaklee.

Di Shaklee, ada sebuah lagi kajian yang SANGAT PENTING untuk kita semua tahu iaitu LANDMARK STUDY (KAJIAN TANDA ARAS).

Kajian ni dibuat bukan sahaja untuk menjamin keselamatan produk tu kepada pengambilnya, malahan, menjawab segala persoalan ‘SELAMATKAH MAKAN SUPLIMEN DALAM JANGKA MASA YANG LAMA’

Suplimen Shaklee tak seperti suplimen herba tanpa proses semulajadi, atau SINTETIK. TIDAK!!

Semua produk Shaklee melalui banyak saringan untuk memastikan orang yang mengamalkan Shaklee selama sekurang-kurangnya 20 tahun, mendapat keberkesanan produk, malahan tidak ada kesan toksititi dalam badan dan SELAMAT.

KESAN POSITIF, SELEPAS PENGGUNAAN KONSISTEN,

Antara Kesan Kesihatan yang ketara :

  • Merendahkan risiko penyakit jantung:
  • Merendahkan kolestrol jahat (LDL dan TG) dan meningkatkan penghasilan kolestrol baik (HDL)
  • Awet muda
  • Berpantang dengan baik
  • Menyusu bayi dengan baik
  • Hamil dengan sihat dan kurang berisiko
  • Kulit cantik

 

*Penafian:

Kesemua pernyataan di atas bukanlah ‘overclaim, tapi diperakui sendiri oleh kajian klinikal Shaklee dan Kajian Pemakanan Shaklee.

Produk suplimen Shaklee bukanlah ubat untuk merawat sepertimana ubat yang diberikan oleh klinik perubatan dan hospital perubatan. Produk supliment Shaklee berfungsi untuk meningkatkan tahap kesihatan tubuh badan.

 

Untuk DAFTAR AHLI SHAKLEE, dan sebarang pertanyaan lain, boleh berhubung dengan Mira: WASAP SEKARANG.

 

Untuk kawasan-kawasan selain Klang, boleh lihat senarai ahli Shaklee di PENGEDAR SHAKLEE KLANG

Juga.. boleh follow Mira di FB page:

  • Shaklee COD Klang,
  • Shaklee Shah Alam

CARA NAK NAIKKAN REACH DI IG

MACAMANA NAK NAIKKAN REACH DI INSTAGRAM??

Haritu Mira ada kongsikan sikit pasal macamana nak Naikkan Reach di facebook dalam entry sebelum ni kan CARA NAK NAIKKAN REACH DI FB. Kali ni, Mira nak kongsi tips dan tricks macamana kita nak naikkan Reach di Instagram, atau orang selalu sebut Insta, atau IG.

 

Macamana nak tingkatkan Reach di IG

Tapi, biar Mira terus terang tau.. Mira bukan lah pakar instagram. Followers pun belum mencecah 100k..haha. Jangan kecam tau. Tapi sharing ni dibuat berdasarkan apa yang Mira belajar dari expert IG untuk naikkan REACH di IG.

So, kalau Mira dah belajar sesuatu yang bermanfaat dari orang lain, why not Mira share sekali dengan orang lain, supaya sama-sama dapat manfaat, pahala pun dapat kan! Ameen… In shaa Allah lepas ni, banyak lagi ilmu yang Allah berikan pada kita dengan mudah, Ameen YRA.

Bentukkan profile instagram yang bagus.

 

Dari mata turun ke jiwa.

 

Ni basic lah kan.. orang nak beli sesuatu, mesti tengok dulu sendiri.

 

Contohnya gambar kita kat profile kita tu. Bila orang nak beli sesuatu kat IG kita, orang akan tengok dulu profile picture kita, nama kita, dan semua setting awalan yang memaparkan apa yang kita jual, serta style kita.

 

Contoh, kalau memang profile kita tu jual barang kosmetik. So boleh je letak gambar kita yang dah siap-siap pakai kosmetik tu, cantik dan bergaya.

 

Kenapa kena letak model? Bukan barang kosmetik?

 

Sebab, letak model yang cantik dengan siap-siap pakai kosmetik lebih memukau mata shoppers untuk buka profile kita tu. Berbeza dengan kalau kita letak gambar produk, orang rasa biasa saja.

 

Gambar produk, boleh kita letak nanti kat dalam post-post kita.

 

Tingkatkan followers di instagram

 

Banyak cara kita nak kena buat sebenarnya untuk naikkan followers kita. Ada cara berbayar dan ada juga cara free. Masa ditentukan oleh kita atau dengan siapa kita bayar untuk IG kita lebih banyak REACH.

 

Salah satu cara yang mudah, ialah tekan button love kat IG following dan followers kita. Dan tinggalkan komen. Mereka yang kita like akan nampak post-post kita dan sekaligus, list following dan follower mereka pun nampak post kita.

 

Posting HARDSELL sebanyak yang mampu.

Tak macam FB, kat IG kita bebas untuk posting post-post hardsell. Takde limit berapa kita nak post dalam sehari. Sekurang-kurangnya 10 sehari. .. post lah sampai pengsan pun takpe..hehe.

 

Nama profile yang senang orang ingat

Guna nama yang senang orang nak ingat atau mencerminkan produk yang kita jual, atau style kita.

Ini ada yang kata terpulang. Atau subjektif. Tapi kalau anda seorang bisnes online personnel, pastinya nak orang kenal dengan lebih baik profile kita.

 

Banyakkan hashtag

Dalam IG, hashtag sangat penting. Selepas kita post gambar dan posting kita tu. Letaklah related hashtag yang kita perlu letak, supaya bila orang cari barang yang diorang nak, akan keluar related hashtag yang kita dan key-in tadi.

 

Gambar Menarik

 

Kalau FB, gambar dia kat bawah text. Tapi kalau IG, gambar dahulu barulah text.

Sebab itulah kita kena tarik perhatian pelanggan dengan gambar-gambar yang menarik. Boleh guna apps susunan gambar IG untuk susun gambar-gambar tu ikut kreativiti kita, supaya orang lebih tertarik tengok IG kita macam shelf kat kedai.

 

Instagram Insight

 

Macam Google Analytic juga, Instagram Insight berfungsi nak tengok statistik pengguna IG yang melayari posting dan follow profile kita.

 

Dengan cara ni, kita boleh tahu berapa kali post kita nampak oleh orang yang sama atau orang yang berbeza. Kita juga boleh tahu, berapa banyak impression, iaitu emosi mereka yang melihat posting kita.

 

Jangan tak tahu, tools ni jugak, kita boleh tahu, berapa ramai orang dah klik ke website kita, dan whatsapp link kita (walaupun tak jadi contact kita). Hashtag mana yang orang selalu guna, lepas tu jumpa posting kita tu. Ya, Ya! kita boleh tahu.

 

Penting ke??

 

Terpulang kalau kita nak tahu insight IG kita. Dari situ kita dapat tingkatkan segala kekurangan IG kita, misalnya, kita menambah hashtag yang betul, yang selalu orang guna berbanding bubuh hashtag banyak-banyak tapi semua hashtag tu orang tak guna pun.

Ok, semoga tips-tips IG ni bermanfaat untuk semua.

 

NAK TIPS LAGI??

Selain socmed IG, FB, banyak lagi socmed yang kita boleh cuba untuk ceburi seperti twitter, pintrest dan sebagainya.

Blog juga memainkan peranan yang sangat penting, kalau kita nak bawa bisnes kita pergi lebih jauh dan stabil untuk jangkamasa yang lama.

In shaa Allah Mira dalam proses buat e-book untuk kongsi lebih banyak lagi tips-tips menarik. Boleh Whatsapp Mira terus, 019-2821775 atau tinggalkan contact korang untuk Mira hubungi nanti.

[contact-form][contact-field label=”Name” type=”name” required=”true” /][contact-field label=”Email” type=”email” required=”true” /][contact-field label=”Website” type=”url” /][contact-field label=”Message” type=”textarea” /][/contact-form]