ESP SOYA TERBAIK DAN SELAMAT

Mira memang pengguna tegar ESP sejak tahun lepas. Alhamdulillah.. sejak pengambilan konsisten, Mira nampak banyak perubahan positif. Perubahan ketara adalah pada kulit seluruh badan. Hehe.. memang rasa lain. Tak reti nak describe. Kena cuba sendiri baru boleh faham.

 

Customer Mira pun suka ambik ESP ni. Kata diorang rasa bertenaga bila ambil pagi dan lambat rasa lapar semula.

 

Kebanyakan mereka yang jadi cikgu selalu beri testimoni yang sama.. iaitu cepat letih bila ke hulu dan kehilir. Berkejar ke kelas bawah dan kelas tingkat atas..

 

Bila ambik ESP, mereka kata keadaan jadi lain, penat dah kurang. Bahkan kalau penat pun jarang mengantuk.

 

Shaklee ESP merupakan sumber protein soya terbaik. Menyediakan 14 gram protein soya bukan GMO berkualiti tinggi. Mengandungi semua asid amino perlu yang tubuh anda perlukan untuk membina kesemua asid amino-tak perlu (yang tubuh boleh bina sendiri). daripada kesemua asid amino yang lengkap ini, protein dapat dihasilkan dengan sihat dan selamat.

  • ESP adalah rendah lemak dan bebas laktosa dan kolestrol.
  • Dihasilkan di bawah satu program yang dikenali Identity Preservation Program (IPP)
  • Kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.
  • Disahkan Halal oleh Islamic Services of America (ISA) iaitu badan yang diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

 

Image result for ESP Shaklee

TIDAK PERLU LAGI RAGU-RAGU DENGAN PROTEIN SOYA ESP

Protein soya adalah protein dari sumber tumbuhan, yang lebih mudah diserap oleh badan. Juga mudah dipecahkan menjadi asid amino dan dibentuk semula kepada bentuk protein yang diperlukan mengikut keperluan sel-sel badan yang berbeza-beza dalam tubuh.

 

Bagi protein dalam ESP, pemprosesannya adalah melalui IPP program. Program ini melindungi dan memastikan setiap biji kacang soya yang diambil adalah non-GMO dan bebas dari segala bahan kimia. Oleh sebab itu, ianya lebih mudah dihadam dan memberikan banyak manfaat kepada tubuh, TIDAK SEPERTI SOYA LAIN YANG DARI BENIH YANG TELAH DI GMO.

 

Dalam IPP program ini juga, pemprosesan soya melalui satu proses yang semulajadi mengikut sifat soya itu sendiri dan mengelakkan rintangan yang selalunya terjadi dalam proses soya biasa, yang akhirnya menyebabkan soya biasa tinggi paras index glisemik (GI) nya.

 

GI yang tinggi (melebihi 70) akan membuatkan kandungan gula (glukos) dilepaskan ke dalam darah secara mendadak. Seseorang itu cepat merasa kenyang tapi cepat pula berasa lapar. Malahan glukosa yang berlebihan yang tidak digunakan oleh sel akan bertukar ke bentuk lemak dan duduk di bahagian abdomen dan hati.

 

GI di dalam ESP hanyalah 39. Oleh sebab itu, kandungan gula (glukosa) ditukarkan secara perlahan-lahan mengikut keperluan sel. Jadi, glukosa dalam darah menjadi normal dengan cepat dan tiada lambakan glukosa yang ditukarkan kepada lemak.

 

SIAPA YANG PERLUKAN ESP ?

Hampir semua orang dewasa memerlukan ESP.

Ini kerana setiap orang dewasa menggunakan tenaga setiap hari dalam aktiviti kerja, bersukan dan melakukan kerja-kerja rumah.

Berikut adalah senarai orang yang sangat memerlukan khasiat ESP:

  • Wanita
  • Wanita Hamil, Menyusu, Berpantang, Keguguran, dan
  • Pasangan suami isteri yang menunggu tempoh kesuburan untuk mendapatkan zuriat.
  • Warga emas
  • Pesakit tekanan darah tinggi
  • Pesakit diabetis
  • Pesakit yang mempunyai tahap kolestrol yang tinggi
  • Pekerja
  • Pelajar

 

KEBAIKAN DAN MANFAAT ESP:

  • Membantu pembinaan semula otot dan kulit.
  • Mengembalikan seri kulit dan kepejalan otot.
  • Membantu percepatkan penyembuhan luka
  • Mengurangkan kesan parut
  • Menyediakan tenaga dalam tempoh masa yang panjang
  • Membantu menahan rasa ‘cepat lapar’ kerana saluran tenaga yang konsisten dari ESP
  • Membantu mengurangkan paras kolestrol
  • Menyokong sistem imunisasi badan yang membantu mencegah migrain, insomnia dan tekanan.
  • Menggalakkan sistem peredaraan darah yang sihat.
  • Kaya dengan isoflavones yang membantu mengawal kestabilan hormon semasa tempoh putus haid (menopos).
  • Menggalakkan payudara yang sihat dan anjal
  • Menggalakkan prostat yang sihat
  • Membaiki pigmentasi untuk masalah rambut gugur dan beruban, serta masalah kulit (kedut & kesan tua)

 

GABUNGAN ESP DENGAN PRODUK LAIN UNTUK KESAN TERBAIK BAGI MASALAH YANG BERKAITAN:

PELBAGAI MANFAAT

ESP + Vitalea

  • Membekalkan vitamin & mineral yang cukup
  • Badan kekal bertenaga seharian
  • Bagus untuk mereka yang terlalu sibuk dengan urusan harian.
  • Bagus untuk ibu hamil yang sukar untuk makan akibat loya semasa hamil
  • Bagus untuk zat mineral dan vitamin yang lengkap semasa keseluruhan tempoh hamil, berpantang dan menyusu.
  • Bantu untuk meningkatkan zat dalam susu ibu
  • Bantu untuk meningkat HB darah merah.
  • Bantu untuk kesuburan lelaki dan wanita

 

KESUBURAN WANITA DAN LELAKI

ESP + GLA + VITALEA

  • Bantu menstabilkan hormon wanita
  • Mewujudkan kitaran haid yang teratur
  • Menyokong sistem imun
  • Menjaga kesihatan sel
  • Memelihara kesihatan prostat
  • Membantu menyembuhkan luka terutamanya selepas pembedahan atau keguguran

 

MENAMBAH TENAGA

ESP + Performance Drink

  • Untuk tenaga yang hebat, kekal berpanjangan
  • Bagi yang sering mengantuk dan kurang daya fokus
  • Sangat baik jika amalkan ketika berpuasa

 

KECANTIKAN KULIT

ESP + VIT C-PLUS + VITA E COMPLEX

  • Kandungan protein membantu pertumbuhan kulit baru dengan bantuan Vit C yang berfungsi sebagai agen pemulih sel. Manakala Vit E yang kaya antioksidan yang membantu merawat kulit secara mendalam.
  • Membantu menghilangkan parut jerawat. Pengambilan yang kosisten akan memudarkan cela dan jeragat.
  • Bertindak sebagai agen anti penuaan.

 

NUTRIENT & KESIHATAN OTAK DAN INGATAN

ESP + OMEGAGUARD + LETCHITIN

  • Memberikan tenaga yang berpanjangan.
  • Mampu membantu pengurangan sakit di bahagian sendi dan otot.
  • Membantu penukaran kolina kepada tenaga.
  • Membantu menyalurkan oksigen ke bahagian otak.
  • Omega-3 adalah lemak ikan terbaik, tulen dan salah satu asid lemak untuk membina sel otak. Omegaguard bagus untuk yang menghadapi penyakit alzhemier
  • Kaya dengan DHA dan omega-3 untuk perkembangan otak
  • Sangat bagus untuk wanita hamil dan menyusu.

 

PELANGSINGAN

ESP + LETCHITIN + OMEGAGUARD + HERBLAX

  • Membantu pembersihan usus dan nutrient mudah untuk diserapkan ke dalam tubuh.
  • Membantu mengempiskan perut.
  • Pembinaan sel-sel baru yang lebih sihat
  • Menukarkan makanan kepada tenaga
  • Mengemulsi lemak baharu dan menyingkirkan dari tubuh
  • Membuat usus besar menjadi lebih lawas.
  • Memecahkan lemak lama yang menyaluti organ dan abdomen.
  • Bantu ibu menyusu mendapat susu yang lebih berkualiti dan berat badan ideal.

 

MENAMBAH BERAT BADAN

ESP + MEALSHAKES

  • Meningkatkan selera makan
  • Kandungan asid amino lengkap membantu pembinaan protein justeru pembinaan otot dan kuatkan tulang.
  • Meningkatkan daya imun tubuh.

 

IBU HAMIL
ESP + VITALEA + B-COMPLEX + OMEGAGUARD + OSTEMATRIX

  • Membantu membina sel-sel janin dengan pesat dan sihat
  • Membantu meningkatkan bacaan HB bagi mereka yang mempunyai masalah HB rendah
  • Membantu menenangkan ibu hamil yang kerap stress
  • Membantu menenangkan saraf dan otot.
  • Membantu pembinaan otak janin.
  • Mengurangkan sengal-sengal pada badan ibu hamil
  • Menguatkan gigi dan tulang
  • Melawaskan
  • Memperbaiki masalah sistem pencernaan pemprosesan nutrien dalam ke dalam tubuh.
  • Memperbaiki otot usus yang kurang aktif dan mengelakkan masalah sembelit.

 

 IBU MENYUSU & BERPANTANG

ESP + VITALEA + B-COMPLEX + OMEGAGUARD + ALFALFA + OSTEMATRIX

  • Membantu membina susu badan yang lebih berkualiti
  • Membantu meningkatkan bacaan HB bagi mereka yang mempunyai masalah HB rendah
  • Membantu menenangkan ibu menyusu yang kerap stress
  • Membantu menenangkan saraf dan otot.
  • Membantu meningkatkan kepekaan dan rasional dalam fikiran ibu dan mengelakkan daripada meroyan.
  • Mengurangkan sengal-sengal pada badan ibu menyusu dan berpantang
  • Menguatkan gigi dan tulang
  • Memperbaiki masalah sistem pencernaan pemprosesan nutrien dalam ke dalam tubuh.
  • Memperbaiki otot usus yang kurang aktif dan mengelakkan masalah sembelit.

 

Image result for ESP Shaklee

 

So, selepas ketahui semua kebaikan dan manfaat ESP, apakata kita rembat ESP bulan ni. Bulan ni pulak ESP ada diskaun hebat! Yesss!!!

ESP 5% DISKAUN

Sepanjang bulan Oktober 2017 ni, ESP ada diskaun sehingga 5% sekiranya membuat pembelian 4 tong ESP.

Jarang tau ESP nak ada diskaun ni.

Jom contact Mira untuk order dan konsultansi:

Whatsapp: 019-2821775

Hot Selling Product Shaklee

Assalamualaikum dan selamat tengahari..

 

Ni Mira dalam dok buat kerja-kerja rumah, sambil dok type panjang berjela info berkenaan Shaklee.

 

Kalau ade customer yang pm nak tanya info ringkas berkenaan satu-satu product Shaklee, kadang-kadang tak jumpa mana letaknya notes tu.

 

So Mira fikir eloklah Mira letak kat blig nih supaya senang orang boleh baca bila-bila dan senang jugak Mira nak rujuk semula nanti.

 

Ni ada beberapa info manfaat yang ringkas berkenaan produk Shaklee yang top selling:

OMEGAGUARD (Minyak ikan terbaik)

Kalau nak detail pasal Omegaguard, boleh baca di sini.

Fungsi Omegaguard ni banyak, antaranya adalah:

Alahan, batuk kahak, kawal kolestrol, jaga jantung dan supplement untuk otak, tingkatkan imun badan, strok, saluran darah tersumbat, tekanan darah tinggi. Ibu hamil, berpantang dan menyusu.

 

VIVIX

Seperti yang diwar-warkan.. Vivix ni banyak dah membantu pesakit-pesakit kronik kembali menjalani hidup seperti sebelumnya..iaitu sebelum dia memgalami sakit kronik.

Vivix menangani masalah inflamasi sel yang teruk sehingga menyebakan penyakit.

Kat bawah ni Mira senaraikan sikit kelebihan menggunakan Vivix:

Kesihatan sel-sel dari peringkat kromosom, supplement untuk strok, alzheimers; awet muda, melawan sel kanser, melawan diabetes, bantu atasi masalah prostat, masalah rahim, falopian, banyak lagi.

 

OSTEMATRIX

OOstematrix pulak selalu dikaitkan dengan kalsium untuk tulang yang rapuh (osteoporosis). Tapi sebenarnya ostematrix bulan sekadar kalsium. Ada Boron, Fosforus, Vit D, Magnesium. Semua mineral ini sangat berguna dan banyak kelebihannya untuk masalah-masalah lain seperti:

Migraine, senggugut, sembelit, masalah penghadaman, abdominal pain, osteoporosis, lenguh2, sakit sendi, kejang urat, ibu hamil, berpantang dan menyusu, masalah gigi dan gusi kerap berdarah.

 

VIT-C PLUS

Vitamin C Shaklee atau nama penuhnya Sustained Release Vit-C Plus sebenatnya lain daripada Vit C yang lain.

 

Ia hadir bersama cofactor iaitu bioflavonoid. Selain tu kelebihan Vit C ni juga, ia melepaskan Vit C yang diperlukan dengan sendirinya.. setiap biji dapat membekalkan vit c ke dalam darah pada setiap jam, selama 5 jam sehari.

 

Berikut info mudah berkenaan Vit-C Plus:

Bekal vit c ke dalam darah setiap jam. Bantu repair segala sel dalam tubuh, Penyembuhan luka pembedahan, bantu buat kolagen, vitamin untuk kulit yang cantik, bantu masalah gusi berdarah, gusi bengkak, periodontis (gusi menyusut), cepat lebam-lebam, demam, selsema, tingkatkan imun tubuh, baiki insomnia dan stress. Untuk semua wanita dan lelaki.

 

VITA – E COMPLEX

Selain daripada mencantikkan kulit dan menghalang pembentulan jeragat, Vita E banyak kelebihannya. Antaranya:

Kesuburan untuk lelaki dan wanita, menyeimbangkan semua hormon dalam tubuh, bantu masalah keguguran, memperbaiki kemandulan, senggugut, melindungi jantung.

Selain dari product ESP, minuman soya yang mempunyai asid amino perlu yang lengkap adalah dalam Mealshakes.

Berikut adalah sebahagian manfaat melashakes:

Milk booster bagi ibu menyusu, tingkat selera makan, sesuai bagi kanak-kanak, pelengkap nutrisi- 24 jenis vitamin untuk anak-anak besar dengan sihat, protein tumbuhan baik untuk sistem penghadaman.

 

ESP (Protein soya)

Diperbuat daripada kacang soya bukan GMO. Diljndungi khasiatnya dengan proses yang khas. ESP bukan sahaja digunakan oleh wanita menyusu sebagai milkbooster. Tapi juga untuk kelebihan dan manfaat yang lain seperti di bawah:

 

Kesihatan kulit, kuku cantik, memperbaiki masalah jeragat, memperbaiki masalah kesuburan.lelaki dan wanita, membantu pesakit jantung, mengawal kolestrol tinggi, membantu memgurangkan bengkak pada kelenjar prostat bagi pesakit prostat, membekal tenaga segera kepada wanita dan lelaki, sebagai meal replacement sementara menunggu makan makanan berat, menguruskan badan, membantu menahan rasa lapar, detoks dan melawaskan, memulihkan sel-sel badan yang kurang sihat.

 

VITALEA

Vitalea adalah vitamin terulung dan paling tua sejak zaman Dr. Forrest C. Shaklee. Kalau nak tahu Vitalea berasal dari nama asalnya iaitu Vitalized Mineral.

Nama panjang ni akhornya orang lain ambil untuk komersil kan istilah yang lebih pendek iaitu Vita-Min, dan jadilah istilah vitamin yang kita ada sekarang ni.

 

Vitalea adalah multivitamin pertama di dunia dan menjadi pelengkap nutrisi harian. Pemberi tenaga segera, atasi masalah HB rendah bagi ibu hamil, baik untuk kesihatan buah pinggang, jantung dan kesihatan organ hati.

 

B-COMPLEX + Asid Folic

Ramai yang menganggap B-Complex hanya diperlukan ketika hamil atau ketika sakit sendi dan otot sahaja.

Vitamin B-Complex sangat diperlukan setiap hari. Bahkan Malaysia telah memansuhkan GST kepaa supplement B-Complex untuk menggalakkan rakyat Malaysia mengambil B-Complex sebagai supplement setiap hari.

Antara manfaat B-Complex yang dilengkapi asid folik ini adalah:

Mengatasi masalah kelesuan, bantu Alzheimer, stress, bantu tukar makanan kepada tenaga, rambut gugur, luka pembedahan, bantu bina sel darah merah, redakan senggugut, nafas berbau, meredakan alahan.

 

ALFALFA COMPLEX

Mira sejak 4 tahun memang mempunyai eczema yang teruk. Sehingga kahwin dan mempunyai 3 orang anak, eczema dan resdung Mira tetap ada. Kafang-kala perlu ambil ubat steroid dan NSAID untuk bantu kurangkan kegatHalan.

Sehingga Mira consume semasa berpantang anak ke4, alhamdulillah, mira tak sangka, masalah resdung, eczema dan keputihan Mira hilang.

Selain dapat membantu masalah seperti di atas, Alfalfa Complex juga dapat memberi manfaat seperti di bawah:

Cuci hati, darah, usus, keputihan dan senggugut, eczema dan resdung, beri tenaga pada otot, baiki pencernaan, buang asid urik bagi pesakit gout.

 

HERBLAX

Makcik Mira memang mempunyai masalah pembuangan yang teruk. Kadang-kadang memang dia terpaksa tubggu seminggu dan lebih, untuk membuang.

 

Perutnya lama-kelamaan cepat masuk angin dan beliau sering sakit perut dan abdomen. Perutnya juga keras, bila Mira pegang. Seolah ada benda padat dalam perut.

Lepas ambik herblax, aalhamdulillah makcik mira beritahu yang dia kembali segar, dan masalah pembuangan dah lenyap. Makcik juga kata dia berasa segar dan bertenaga. Tak macam selalu, dia kerap letih dan lesu selepas balik dari kerja.

Herblax ni antara top selling product. Antara kelebihannya:

Baiki pencernaan, sembelit, membersihkan najis yang tersekat lama dalam usus besar, bantu kesihatan otot usus supaya dapat actif secara normal, kempiskan perut.

 

LETCHITIN

Bantu serap vitamin A,D,E,K, bakar lemak baru, halang kejadian batu karang, salurkan oksigen yang cukup ke otak-halang alzheimer, kawal GDM bagi ibu hamil, darah tinggi, prostate lelaki, ringankan sembelit, kawal kolestrol, pelangsingan badan.

 

GLA

Bantu kesuburan, bantu atasi symtom PMS, kawal GDM bagi ibu hamil, bantu regulate hormon dalam badan tanpa menggangu usus, menentang sel kanser, halang komplikasi diabetes,masalah rambut gugur, lambatkan menopos, bantu melawan hot-flash bagi yang mengalami symptom menopos

 

Ni sebahagian sahaja daripada banyak supplement shaklee.

 

Nak order dan konsultasi..

 

Boleh hubungi Mira

019-2821775

 

COD sekitar Sijangkang, Bandar Parkland, Bukit Tinggi, Shah Alam, Telok Panglima Garang, Sg. Mas, Kulim dan kawasan sekitarnya.

 

Pos seluruh Malaysia.

 

FB: Mira Hamzah

IG: mira_nhm

website: www.mirahamzah.com

Bahaya Asid Amino dan Protein Yang Tak Cukup Dalam Tubuh

Apakah asid amino?

Dua puluh peratus daripada tubuh manusia terdiri daripada protein. Protein memainkan peranan penting dalam hampir semua proses biologi dan asid amino adalah blok bangunan itu.

 

Sebahagian besar sel-sel kita, otot dan tisu terdiri daripada asid amino, bermakna mereka menjalankan banyak fungsi tubuh yang penting contohnya dalam pengangkutan dan penyimpanan bahan nutrien. Asid amino mempunyai pengaruh ke atas fungsi organ-organ, kelenjar, tendon dan arteri. Penyembuhan luka dan membaiki tisu, terutamanya di dalam otot, tulang, kulit dan rambut dan juga untuk penghapusan semua jenis sisa sel yang dihasilkan berkaitan dengan metabolisme memerlukan fungsi-fungsi asid amino.

 

Kepentingan asid amino kepada tubuh semakin meruncing.

Ramai doktor telah mengedahkan bahawa bekalan asid amino boleh mempunyai kesan positif terhadap keseimbangan fungsi tubuh.

 

Walaubagaimanapun, banyak faktor yang menyebabkan asid amino yang betul dan jujukan yang lengkap tidak dapat terhasil. Contohnya pencemaran yang disebabkan oleh pembakaran fosil-fosil, hormon yang diberikan kepada haiwan untuk meningkatkan pengeluaran perkilangan, penggunaan intensif baja dalam pertanian, tabiat merokok.

 

Bukan itu sahaja, waktu pengilangan produk tu pun zat vitamin dan protein di dalam makanan telah berkurang atau terganggu.

Itu belum lagi cara kita simpan dalam peti sejuk, cara kita masak dan waktu kita makan makanan kita – makanan dengan minuman ringan dan bahan-bahan kimia yang digunakan seharian berinteraksi dengan tubuh badan. Semua ni boleh menggugat jujukan protein yang lengkap dan sihat (Jones & Erdmann).

Kolam asid amino perlu betul

 

Jones percaya bahawa hampir setiap penyakit yang disebabkan oleh tamadun adalah hasil daripada ketidakseimbangan dalam metabolisme kita. Kolam amino-asid bertanggungjawab secara bersama untuk mencapai metabolisme yang seimbang.

Kolam asid amino menerangkan jumlah keseluruhan ada asid amino bebas dalam tubuh manusia. Saiz kolam berjumlah sekitar 120-130 gram dalam lelaki dewasa. Jika kita mengambil protein dalam diet, protein dalam saluran gastro-usus dipecahkan kepada asid amino individu dan kemudian meletakkan kembali bersama-sama sekali lagi sebagai protein baru.

Proses biologi kompleks dipanggil protein biosintesis. Seluruh kolam asid amino diubah, atau ‘ditukar’ tiga hingga empat kali sehari. Ini bermakna bahawa badan perlu dibekalkan dengan lebih asid amino, sebahagiannya oleh biosintesis protein, sebahagiannya oleh diet atau melalui pengambilan makanan tambahan yang sesuai.

 

Objektifnya, kolam asid amino mesti lengkap semua jujukan. Lepas tu mestilah kekal dalam kombinasi yang betul. Kalau tidak pengeluaran protein menjadi lemah dan metabolisme hanya berfungsi dalam cara yang terhad.

 

Jadi… akibatnya sel-sel baru akan terbina dengan lemah untuk menjalankan fungsinya.

 

Kesimpulannya, sel yang terhasil daripada kolam asid amino yang tidak lengkap akan lemah sehingga menyebabkan keseimbangan dan ketahanan badan terhadap penyakit akan lemah.

 

Ini termasuk masalah berat badan, keguguran rambut, masalah kulit, gangguan tidur, perubahan emosi dan / gangguan orerectile tetapi juga arthritis, kencing manis, ketidakseimbangan kardiovaskular (paras kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi) atau aduan menopaus.

 

Protein luaran (Essential Protein)


Protein luaran adalah diambil dari pemakanan atau diet harian.

 

Asid amino adalah produk akhir pencernaan protein. Apabila kita makan makanan berprotein, enzim dalam perut dan usus kecil akan pecahkan hubungan atau rantaian protein tertier kepada sekunder.. sampailah seterusnya rantaian menjadi sangat pendek iaitu primer.

Bukan sampai situ sahaja. Rantai pendek primer ni dipecahkan lagi sampai jadi asid amino iaitu bentuk kimia paling mudah. Otak akan beritahu mereka (asid amino) untuk masuk melalui dinding usus ke dalam aliran darah. Mereka kemudian dibawa oleh vena portal ke hati untuk penguraian. Selepas itu asid amino ini akan disampaikan kepada darah, limfa dan sel-sel.

Sel-sel akan menggunakan asid amino dan membuat sistesis-protein seperti yang dikehendaki sel-sel tersebut. Apabila sel-sel tersebut telah dapat apa yang diperlukan, mudahlah ia menjalankan fungsinya.

 

ESP Shaklee mempunyai kesemua protein yang diperlukan tubuh, lengkap dalam satu hidangan.

 

Protein dalaman (Non-Essential Protein)

 

Protein juga diperolehi dari dalam badan melalui sintesis protein dari dalam badan. Tetapi protein ini berbeza dari segi bentuk kimia dan fungsinya dengan protein luaran. Ini dipanggil protein dalaman.

 

Perkataan Non-Essential Protein atau Non-essential amino acids bukan bermakna ianya kurang diperlukan oleh tubuh. Tapi ‘tidak-perlu’ itu bermaksud tidak perlu ada dalam makanan atau diet harian yang kita makan.

 

Semasa tubuh badan menggunakan protein luaran untuk sistesis kepada asid amino, ia menghasilkan buangan protien. Buangan protein inilah yang disintesis dan menjadikan ianya asid amino luaran.

Seperti sel-sel badan menjalani proses katabolik semula jadi mereka, mereka menghasilkan sisa protin daripada metabolisme mereka sendiri.

 

Kekurangan protein bahaya kepada tubuh?

 

Ya!

 

Kalau protein yang diperlukan oleh sel tidak dapat dibekalkan oleh diet harian, macamana sistesis protein nak effisyen?

Bila tak effisyen, macamana pulak pembuatan ‘bi-product’ protein iaitu asid amino dalaman. Semua ni sukar terhasil dengan betul.

Kalau semua aaa-perlu dan aa-tak perlu tak cukup lengkap, macamana nak bina aa-primer, aa-sekunder, aa-tertier dan seterusnya. Sel akan terbina tapi dengan fungsi yang terhad dan sel lemah.

 

Yang bagusnya tubuh kita ini mempunyai sistem perkumuhan dan pertahanan badan. Apabila sel yang lemah tadi tidak boleh lagi menjalankan fungsinya dan mati, ianya akan dikeluarkan dari tubuh.

 

SEL KANSER

Sebaliknya apabila sel lemah tadi bertukar kepada sel tidak sihat dan menjangkiti sel-sel lain, sel pertahanan tubuh akan bertindak memakan sel tadi yang telah dikenali sebagai ‘benda asing’.

 

Ini apabila sel pertahanan badan masih sihat kerana ada lagi nutrient yang cukup membekalkan semua gizi yang diperlukan tubuh.

Bagaimana pula jika gizi tidak cukup sehinggakan sistem pertahanan badan juga lemah? Ini belum lagi faktor kerosakan dan mutasi sel akibat pelbagai pencemaran dan radikal bebas. Bagaimana sel tadi yang telah dijangkiti dan kemudiannya menjangkiti sel lain? Ini yang kita khuatiri sel-sel tidak sihat merebak menjadi KANSER!

Banyak sangat protein pun membahayakan tubuh?

 

Protein dalaman merupakan sumber penting asid amino yang sering diabaikan oleh penulis pemakanan konvensional. Banyak kali, sehingga dua pertiga daripada jumlah keperluan protein badan dibekalkan melalui protein dalaman dan bukan dari sumber pemakanan luaran.

 

Sekiranya banyak protein sintetik yang sebenarnya protein asalnya boleh terbina di dalam tubuh sendiri, menyebabkan penyingkiran protein non-essential ini semakin meningkat. Secara kompleks, sel-sel akan memerlukan lebih banyak asid amino untuk fungsi penyingkiran pula sedangkan itu adalah satu pembaziran sumber oleh badan.

 

Kesimpulan

 

Pemakanan yang seimbang yang mengizikan semua zat makanan yang diperlukan oleh tubuh badan sangatlah penting. Makan secara sederhana dan cara pemakanan juga memberi impak yang signifikan kepada sel tubuh untuk mengsistesis protein kepada asid amino sehingga tercapai jujukan protein primer, sekunder, tertier yang diperlukan oleh setiap segenap sel dalam badan. Semua ini adalah satu sistem yang kompleks yang membantu tubuh badan kita berfungsi dengan baik.

 

Collagen Powder Shaklee & ESP Shaklee

 

Kedua-dua produk ini mempunyai fungsinya yang tersendiri dan bertindak dalam tubuh dengan cara yang berbeza.

Kedua-dua produk hebat Shaklee ini mengandungi protein dari sumber yang berbeza. ESP dari sumber soya NON-GMO dan Collagen Powder pula dari sumber sisik ikan merah yang berdalton 1000.

 

ESP adalah minuman yang membekalkan kesemua asid amino luaran yang diperlukan oleh tubuh melalui diet harian yang kita makan. Seperti penerangan di atas, kesemua asid amino luaran yang telah melalui sistesis protein akan bergabung dalam satu kolam membentuk jujukan-jujukan protein yang kemudiannya menghasilkan molekul protein yang diperlukan sel atau untuk pembinaan sel atau untuk fungsi sistem-sistem tubuh yang ada.

Manakala, Collagen Powder Shaklee pula menjurus dengan lebih spesifik kepada menggunakan kesemua molekul protein yang telah dibuat-khas (custom made) untuk pembinaan kolagen dalam tubuh. Kolagen sangat penting dalam penghasilan tulang, rawan, dan juga banyak fungsi tubuh yang lain.

 

Kedua-duanya penting. Contohnya macam kita nak bina rumah.. perlukan bata dan element yang melekatkan bata.. iaitu campuran simen. Dalam contoh ini… ESP adalah seperti bata, manakala Collagen Powder pulak adalah seperti campuran simen.

Untuk mendapatkan ESP dan Collagen Powder Shaklee boleh berhubung dengan:

 

Mira Hamzah

Whatsapp

012-2821775

atau pm dalam FB (Mira Hamzah)

 

Promosi VIVIX sepanjang bulan Januari 2017.

Dapatkan 6 botol Vivix percuma 1 botol dengan keahlian percuma dan pelbagai keistimewaan lain.

Dapatkan 2 botol Vivix dengan 5% diskaun dan keahlian percuma

Dapatkan pembelian Vivix dan / atau barangan lain sehingga 200 uv (unit value) dan keahlian percuma.

Asid amino penting untuk pembuatan sel tubuh

Apa fungsi 9 asid amino?

 
1) Histidine (340mg)
  • Dianggap sebagai metalloprotein iaitu asid amino yang bolehmembawa bahan logam zat besi dan kuprum dalam darah. (ESP diambil bersama Vita-Lea untuk menangani masalah HB rendah atau darah merah kurang)
  • Meningkatkan tahap penyerapan kalsium, menurunkan paras hormone histamine dan mengawal diarrhea atau cirit-birit. (ESP diambil bersama OsteMatrix untuk penyerapan maksimum kalsium)

 

2) Isoleucine (630mg)
  • Mengawal gula dalam darah untuk sintesis hemoglobin bagi menghasilkan tenaga.

3) Leucine (1160mg)
  • Antara tiga asid amino yang berfungsi meningkatkan jisim ototdan membantu memulihkan otot selepas senaman
  • Mengawal gula dalam darah untuk sintesis hemoglobin bagi menghasilkan tenaga

4) Lysine (890mg)
  • Melakukan sintesis karnitin yangmenukarkan asid lemak kepada tenaga
  • Berperanan menghasilkan hormon, antibodi dan enzim

 

5) Methionine (180mg)
  • Menghasilkan sulfur untukmetabolism normal tubuh badan
  • Melakukan sintesis hemoglobin dan glutathione untuk melawan radikal bebas.
6) Threonine (520mg)
  • Asid amino yang diperlukan untuk menghasilkan asid amino lain bagimembantu penghasilan kolagen.
  • Turut menghasilkan antibodi

7) Phenylalanine (720mg)
  • Terdiri daripada 3 jenis: D-Phenylalanine, L-Phenylalanine dan DL-Phenylalanine.
  • Asid amino ini merangsang penghasilan hormon catecholamine yang bertindak mengawal sistem saraf pusat dan saraf periferal 

 

8) Tryptophan (180mg)
  • Asid amino terbesar yang berkait rapat dengan hormon serotonin dan melatonin, bermaksud ia membantu mengawal perasaan dan aktiviti tidur

9) Valine (650mg)
  • Penting untuk metabolisma otot dan membaik pulih tisu rosak.

 

1 hidangan ESP bersamaan..
 
Setiap hidangan ESP mengandungi kandungan 9 asid amino penting mengikut sukatan berikut:
  • Histidine (340mg)
  • Isoleucine (630mg)
  • Leucine (1160mg)
  • Lysine (890mg)
  • Methionine (180mg)
  • Threonine (520mg)
  • Phenylalanine (720mg)
  • Tryptophan (180mg)
  • Valine (650mg)

 

Hubungi Mira untuk order atau cara pengambilan.